Brannagh praktikái

Ezen az oldalon gyűjtögetem a kreatív hobbis, kézimunkás és konyhai eredményeimet. :) Lesznek saját ötletek, és sokfelől begyűjtöttek kipróbálása, leírások, receptek, különféle napi élethelyzetek, viccesek, bosszantók, szívemnek kedvesek egyaránt. Remélem, másnak is hasznára lesz a gyűjteményem. :)

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

Küküllőmenti almaleves - "... akármennyit eszik belőlük, azok - titkos tudománnyal - egyensúlyban tartsák egymást"

2010.01.06. 18:14 - Brannagh

Címkék: alma gyümölcs konyha recept lakoma

Kövi Pál: Erdélyi lakoma

(Kriterion könyvkiadó, Bukarest 1980)

"Az erdélyi ember nem egy ínyenc: nem szórakozásból eszik. Mindig is nagyon célszerűen táplálkozott. Míves napokon egyszerűen él; hajdan a földműves, amikor nyáron hajnalban kelt, három órakor, egy darab kenyérrel és egy kosárka szőlővel indult a mezőre; különösen ha messzire ment; de abban a barna kenyérben és az arany szőlőben, annak langjában és cukrában benne volt mindaz, ami izmainak, szívének aznapra kellett. Amikor nála lakoma van, akkor - lakoma van; de olyankor sem a sokféle pószpász kell! - néhány olyan karakteres étel, amellyel nem lehet betelni, és amelyből - éppen ezért - akármennyit eszik belőlük, azok - titkos tudománnyal - egyensúlyban tartsák egymást. Mennyi csöröge, mennyi pánkó elfogy púposnapkor a borjúpaprikás után - de akármennyi, az ember mégsem zabál, nem divatlankodik." (Szőcs István: Ami a földdel és az éggel összeköt c. írása a könyben)

 

 Szeretem az ilyen régi, szép, zamatos nyelvű írásokat. Mennyivel élvezetesebb egy ilyen könyvből főzni, kutakodni benne, mint bármelyik modern receptgyűjteményben, bármilyen profi és ínycsiklandó képekkel van is az telezsúfolva. Ennek a könyvnek már most íze van, még mielőtt bármit elővettünk volna. Számos ehhez hasonló írás, hosszabb cikkek (rövidebb novellák?) vannak benne a receptek mellett. És a végén még egy különlegesség: szómagyarázó. Enélkül ki tudná ma már, mi az a míves nap, a pószpász, a púposnap? Ezekről később, egy külön fejezeztben még lesz szó. Igaz, Erdély elég messze fekszik tőlünk (Baranyától), de azért nyugodtan színesíthetjük a szókincsünket ilyen különlegességekkel, amik a gyomrunk mellett a szívet is melengetik. 

A könyv tartalomjegyzéke:

  • Kövi Pál: Az olvasóhoz

Tűzhelytől tűzhelyig

  • Szőcs István: Ami a földdel és az éggel összeköt
  • Mircea Zaciu: Mintha anyám főztje volna
  • Éltető József: Éléskamra a templomerődben
  • Kövi Pál - Szőcs István: Az ángádzsábur nyomában
  • Szőcs István: "... hogy az állatok rútul ne rongáltassanak..."

Erdélyi ínyesmester

  • 306 ételrecept
  • (előételek, levesek, másodfogások, főételek, körítések, lisztes ételek, édességek)

Az étel tisztessége

  • Bajor Andor: Terített asztal
  • Romulus Guga: Az örök hírvivő
  • Kövi Pál: Az otthon fészekmelege
  • Kövi Pál: Anyám kovásza
  • Kövi Pál: A mákos rétes 
  • Bálint Tibor: A húslevesről
  • Bálint Tibor: Óda Allium Cepához
  • Bálint Tibor: Egynémely fűszerszámunkról
  • Bálint Tibor: A Fejér Lótól a Zokogó Majomig
  • Szőcs István: A lakodalmi étkezés költészete
  • Csávossy György: Borissza kalauz

Függelék

  • A legkedveltebb hontermő fűszerek
  • Egzotikus fűszerek
  • Az erdélyi magyar konyha különleges szavairól

 

Az erdélyi magyar konyha különleges szavairól - néhány kiválasztott bejegyzés által

 

  • pánkó: fánk
  • púpos nap: húshagyókedd
  • gomolyog: émelyeg, háborog - a belső része. Hurka gomolygás: gyomor émelygés. A hagyma jó étel hurkagomolygástól.
  • fokhagymáson: büszkén viseli magát, fokhagymáson lépik. Fokhagymát ett: büszkélkedik.
  • fövelkedik: főni kezd, hévtől buzogni kezd, fővül. 
  • döblec: sütőtök
  • pestfenék: hely, ahol szerelmesek, ivók, kártyások szoktak találkozni. Minden hitvány ember nálad tartja a pestfeneket: nálad találja magát. (Vagyis a kemence vagy a sütő mögötti hely)
  • nyüszüpogácsa: lakodalmi pogácsa
  • szegeje: zugoly, kiskamra
  • lélekdobáló: kenyér
  • lélekhajgáló: galuska
  • szájbosszantó: pálinka
  • langalló: palacsinta - kenyértésztából, mintha mondaná: langon sült sütemény. Vagyis lángos. 
  • kőttség: általában minden, amivel a puliszkát vagy kenyeret enni szokták. Mai szóval: mellévaló. A székely ház éléskamráját régen kőccségkamrának hívták. 

 

Küküllőmenti almaleves
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hozzávalók:

  • 1 kg alma
  • cukor (mennyiség függ az alma édességétől)
  • 1 kávéskanál törött fahéj
  • két citromszelet, és (citromlé ízlés szerint)
  • petrezselyemzöld
  • 1 dl fehérbor
  • 2 tojássárga
  • 1 dl tejföl
  • pici citromsó
  • só (ízlés szerint) 

A meghámozott almát, torzsáját kivéve, kockákra vágjuk, összedörzsöljük citromsóval, s vízbe tesszük, hogy fehér maradjon. Két és fél liter vízbe betesszük a sót, fahéjat, citromszeleteket, és felfőzzük. Utána beletesszük az almát. Miután az alma megfőtt, félrehúzzuk, és belekavarjuk az eresztéket (tojássárgát eldörzsölve tejföllel). Utoljára tesszük bele a petrezselyem megvágott zöldjét. Citromlével, borral és cukorral ízesítjük. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez lett volna tehát az eredeti recept, amin én néhány apróbb változtatást tettem. Citromsó helyett simán csak citromleves vízbe dobálgatom az almadarabokat, valamint cukor helyett édesítőszert használok. Az arányokat is eltoltam kicsit: kb. 2 liter vízbe simán belepakolok másfél kiló almát. Szeretem, ha a gyümölcslevesek jó sűrűek, hiszen a gyümölccsel lakatnak jól, nem a lélottyal, ez nem olyasmi, mint a húsleves, ahol maga a lé is teljesértékű ételnek tekinthető. A fentieket figyelembe véve ez a leves egy nagyon jó fogyókúrás, diétás étel, és még jól is lakat. Egy szelet ropogós pirítóssal tökéletes ebéd vagy vacsora lehet.  A másfél kiló alma kb. 300-400 kcal lehet, de ez fajtafüggő is, 1 dl tejföl kb. 200 kcal, és ha valaki nagyon elvetemülten fogyzani akar, akkor nem teszi bele a bort. Bővében számítva maximum 800 kcal lehet a teljes főzőcske, és ebből legalább nyolc nagy adag levest lehet kimérni. A pirítós már grátisz, jutalmul talán még meg is vajazhatjuk  :)  Ja, és maximum fél óra alatt elkészül az egész. További előnye, hogy nem kell friss almát feláldozni érte, így télidőn nagyon tökéletes hozzá a spájzban maradt megráncosodott alma is, amit már nem szívesen harapnánk, mert nem ropogós. Így legalább kidobni sem kell a megmaradt gyümölcsöt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jó étvágyat hozzá!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://brannaghpraktikai.blog.hu/api/trackback/id/tr381652149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.01.10. 14:24:55

@az igazi medwe: amennyire én tudom, ugyanaz, mint a citromsav, csak az erdélyi tájnyelv mond citromsót. Szerintem manapság már nem használják így a szót, csak hát régi a szakácskönyv :)

Linoly 2010.01.16. 09:23:40

Ezt ma megcsinálom:) :) Majd megírom, hogy sikerült. Úgy nézem, ezt még a hozzám hasonló konyhafabéták is meg tudják csinálni:)

Linoly 2010.01.16. 09:25:14

Hmmm, a 8 nagy adag kire van méretezve? Fogyózó lányzókra vagy éhes férfiakra? Csak h kell-e dupla adagot készítenem:)

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.01.16. 14:48:25

@Linoly: ha a fogyózó lányokból indulok ki, akkor ez az adag leves kitart egy hétig :) ha éhes férfiakból, akkor jobb, ha valami szilárdat is adsz mellé a szerencsétlennek :D az enyém húst követel folyton :D
Egyébként szerintem neked nincs szükséged fogyózásra ;)

Linoly 2010.01.16. 17:45:50

Na igen, férfiak:)
Megcsináltam amúgy, de valahogy nem akar hasonlítani az általad fényképezetthez.. Valahogy sokkal több a lötyi, és kevesebb az alma. Pedig pakoltam bele bőven:) De a fiúk biztatnak, h jó lesz:) Azért éhen biztos nem maradunk, a sajtos-tejfölös tészta kitűnő mentőöv mindig. (Én közben rájöttem, h eredendően nem is szeretem a gyümileveseket... :/)
Érdemes amúgy naaagy fazékkal nekiállni, mert a kis gonosz almadarabkák kezdetben nem akarnak a víz alá merülni, és szökésre hajlamosak. Én speciál fakanállal bírtam őket maradás. A probléma csak addig áll fenn, amíg meg nem főnek, utána átmennek mély búvár-módba:)
Érdemes bele sztem egy picivel több fahéjat tenni, és én feldobtam egy kis szegfűszeggel is. De a bort pl kihagytam, ugyanis tanulás mellé esszük az étket:) Számomra a petrezselyemzöldje nem jön össze az almalevessel - és amúgy sem lehetett kapni szombat délután a boltba.. - így teljes mértékben kihagytam. Sokkal jobban el tudnám képzelni friss citromfűvel - amit amúgy szintén nem lehetett kapni a boltban.
Az elkészítése nekem tovább tartott egy óránál, de ez főleg az almavágási sebességnek köszönhető. Legközelebb befogom a srácokat is, és akkor biztos gyorsabban haladunk:) Az alma lehámozott héját tálaláskor szép és ehető díszítőelemként is fel lehet használni, így nem vész kárba.
Majd megírom, h hogy ízlik a főkóstolóimnak:) Mindenesetre köszi a receptet:)

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.01.17. 09:54:32

@Linoly: várom a beszámolót :) Én nem szoktam meghámozni az almát, tudod, a héjában van a vitamin, mondta a sasmama a gyerekeknek :D Nekem sem szoktak lemenni az aljára, de ha fedő van a láboson, akkor víz nélkül is puhára párolódnak. A petrezselyemzöldtől fura, de nagyon jó íze lesz, habár szerintem a citromfű kitűnő ötlet. Nekünk annyi van a kertben, mint a nyű, a tó mellett már azt fűnyírózzuk nyáron, mert kiszorítja a rendes füvet. Nagyon jó az illat ám ilyenkor a kertben, mintha citromszüret lenne. Szóval veszek ki neked néhány kisebb tövet cserépbe, és nevelgetheted őket az ablakpárkányon. Nyuga, el sem lehet pusztítani :))

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.01.17. 10:11:14

Visszaolvastam a cikket, és rájöttem, hogy én vagyok a buta, kimásoltam egy az egyben a könyvből a receptet, és rájöttem, hogy tényleg meghámozott almát írtam, pedig én nem is szoktam hámozgatni :) ezer sorry a félrevezetésért....

Linoly 2010.01.17. 16:04:56

Nekem sajna nem sikerült megszeretnem a gyümölcslevest, de a srácoknak nagyon ízlett:) Küldtem képeket a végeredményről:)
Simán kijön belőle a bőséges 8 adag:)

A hámozást félúton én is meguntam, és szerintem külön jól mutat a színes héjacska a lötyiben:)
Azért a vadon élő citromfűvel vigyázz, mert úgy tudom, h van vmi házi gyom, aminek az illata nagyon hasonlít az igazira, de mégsem az. Ha vársz tavaszig, anyutól szerzek neked olyat, amiben bátran megbízhatsz. Én sajna csak szárított verziót tudok itthon tartani, mert a zöld-lények sorra kipusztulnak nálam:(

A receptet pedig csak ajánlani tudom minden gyümölcsleves-fannak:) Egyszerű, könnyen és viszonylag gyorsan elkészíthető, nehéz igazán elrontani, nem kellenek hozzá speciális összetevők, mégis finom. És persze nem kell folyamatosan mellette állnunk :)

Brannagh · http://studiolum.blog.hu 2010.01.17. 17:56:08

@Linoly: nem gyom ám, hanem ami volt nekem citromfű, kiültettem a tó mellé, és ő hintette be kicsinyeivel a kertet :)) ezeket lenyírjuk, de az eredeti bokor nő és burjánzik, kiirtani sem lehetne :))


süti beállítások módosítása